「神視点マーケティング」を解説

祗園書房

マーケティングを学ぶ前に読む本です

神視点マーケティング」(2017年3月刊、日本実業出版社)。この本の位置づけは、文中にもある通り、以下の図に集約されます。

マーケティングの具体的な戦術に入る前の、アイディアを練る部分に役立ちます。アイディアを練るわけですから、ことはマーケティングだけに限りません。製造現場、生産管理、サービス、広報、人事管理……。むしろ、マーケティングにどっぷりと浸かっている商品開発セクションの方よりも、マーケティングに全く関わりのない方に読んでいただきたい内容となっております。マーケティングどっぷりの方には、当たり前すぎる内容でつまらないと思います。

もっとも、マーケティングというのは、非常に都合のいい分野でして、「すべてはマーケティングに通ず!」と、あらゆることをこじつけることは可能。これは事実でして、民間企業だけでなく、学校・病院・自治体もマーケティングなくして生き残ることはできません。事例として取り上げた「長野県売木村」など、まさにマーケティングです。

この本を最も読んでいただきたいのは、4月から新たな進路を歩まれる方。新入社員、新入生の方です。マーケティングとタイトルにはつけておりますが、マーケティングを学ぶ前に身につけておくと、必ずや役に立つのが「神視点」なのです。

“The Book to Read Before You Learn Marketing”

It’s already available on Amazon and should start showing up in bookstores soon.

God’s Viewpoint Marketing: Four Angles to Find the “Value” Customers Don’t Realize
Since I’m going to go to the trouble, I’d like to explain a little about what it says. I’ll try not to spoil it for you.

The positioning of the book can be summed up in the following diagram, as mentioned in the text.

It is useful for developing ideas before getting into specific marketing tactics. Since it is about developing ideas, it is not limited to marketing. It can be used in manufacturing, production management, service, public relations, and human resource management. …… In fact, this book is more for those who are not involved in marketing at all than for those in the product development section who are immersed in marketing.
If you’re a marketing expert, you’ll probably find the content too obvious and boring.

However, marketing is a very convenient field.

Everything leads to marketing!

This is a fact.
This is a fact, and not only private companies, but also schools, hospitals, and local governments cannot survive without marketing. This is exactly what marketing is all about, such as the case study of “Salesian Village in Nagano Prefecture.

The people who should read this book the most are those who will be embarking on a new career path in April. New employees and new students. Although the title of the book is “Marketing,” it is “God’s Point of View” that will definitely be useful if you acquire it before learning marketing.

2、3時間で読めるでしょう。でも…

担当していただいた編集者さん曰く、

ツルッツルッと飲める日本酒みたいな文章です

とのこと。原稿をある程度書いて、読んでもらった時に、そう言われました。

マーケティングという分野は、米国に端を発しますから、どうしても英語が多い。ターゲティング、ポジショニング、コアベネフィット……。舶来の専門用語は、日本語に訳すとむしろわかりにくい。だから、世の学者たちは、そのまま使う。そうした方がラクですから。学者しか読まない論文や学会であれば、それでもよいけれど、多くの人に読んでもらいたいという著作物はそれではいけない。カタカナ語を連発し、自己満足に浸ることは避けねばなりません。

だから、専門用語はほとんど使っておりません。そうした意味からも、マーケティングどっぷりの方には食い足りない内容だと思うでしょう。おそらく一気に読めば、2~3時間で読み終えるはず。ただ、それだけでは終わらないような仕掛けも施しております。

この本で意識したのは、マーケティング本やビジネス書ではありません。もっと別のモノをライバルというか、ベンチマークとして意識しました。それが何であるかは、まだナイショにしておきます。

“You can read it in a couple of hours. But…”

According to the editor who assigned it to me.

He said, “It’s like drinking sake.” That’s what he told me when he read my manuscript after I wrote some of it.

The field of marketing originated in the U.S., so there is inevitably a lot of English. Targeting, positioning, and core benefits ……. Imported jargon is rather difficult to understand when translated into Japanese. That’s why the scholars of the world use them as they are. That’s because it’s easier.
This is fine for papers and conferences that are only read by scholars, but it is not acceptable for works that are intended to be read by many people. We must avoid using a lot of katakana words and indulging in self-satisfaction.

That is why I use very few technical terms. For this reason, I have used very few technical terms in this book, so those who are into marketing will find the contents insufficient.
If you read it all at once, you can probably finish it in a couple of hours. However, there are some tricks in the book that will not stop there.

What I had in mind with this book is not a marketing book or a business book. I was conscious of something else as a rival, or rather a benchmark. I’ll keep it a secret as to what it is.

God’s perspective can be achieved by simply being aware of this diagram.

「神視点」は、この図を意識するだけでもOK

「神視点」とは結局何なのというと、この図になります。

顧客視点は、使い手・買い手の視点。今はそれだけでは足りません。第三者にも善意ばかりでなく、悪意の人もいる。だからこそそれらを俯瞰的に見る「神視点」が必要なのです。

概念図としては、いちおう下記の図も入れておりますが、上の図の方がわかりやすいかと思います。

自分の視点(=第1の視点)にハマってはいけないことは、誰もが自覚している。だから顧客視点(=第2の視点)が大切とされてきたけれど、SNSが当たり前になった今は、第三者の行動(=第3の視点)に影響される人は多い。その3つの視点を踏まえたうえで、なお、当該のモノとは一見無関係に思えるような思考・行動も持っておかないと、大きな連関性が見えてこない。
例えば、今ある生物学の本を読んでおりますが、マーケティングやビジネス戦略の本かと見紛うばかりの内容で、とても興味深い。読み切ったら、ここでご紹介いたします。
マーケティングの解決法は、(狭義の)マーケティング以外のところに往々にしてあるもの。それをわかって欲しいことも、本書執筆の理由です。

“God’s perspective” is, after all, what this diagram is all about.”

The customer perspective is the perspective of the user or buyer. Now that’s not enough. There are third parties with not only good intentions, but also bad ones. That is why we need a “God perspective” that looks at them from a bird’s eye view.

As a conceptual diagram, I have included the following diagram, but I think the one above is easier to understand.

We are all aware that we should not be addicted to our own perspective (= the first perspective). That’s why the customer’s point of view (= the second point of view) has been considered important, but now that social networking sites have become commonplace, many people are influenced by the actions of third parties (= the third point of view). In addition to these three perspectives, we must also have thoughts and actions that seem unrelated to the object in question, otherwise we will not be able to see the big connection.
For example, I am reading a book on biology right now, and it is so interesting that I thought it was a book on marketing or business strategy. When I finish it, I will introduce it here.
Marketing solutions are often found outside of marketing (in the narrow sense). That’s one of the reasons why I wrote this book.

密かな自分の想いをそこかしこに

P196に登場するこの猫。去年死んでしまった実家の猫です。

他人様の猫に登場してもらうわけにもいかないからと思って、登場してもらいました。
このほか、例のナチスの2枚以外は、すべて自分で撮影したもの。写真は撮っておくものです、こういう時のために。

マーケティングの入門前に役立つ本であり、そのような内容に仕立てておりますが、ところどころに私的想いをも紛れ込ませております。読んでおわかりになりますでしょうか。

ということで、皆様ぜひご一読くださいませ!

“Putting my secret thoughts here and there”

This cat appears on page 196. It was my parents’ cat that died last year. This is a book to help you get started in marketing, and it is designed as such, but it also contains some personal thoughts. I hope you can understand it.

So, please read it!

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